Nytt utseende på din blogg lanseras på torsdag!

Nu har en ny mall tagits fram, med ett nytt utseende och en modern struktur. Alla befintliga bloggar flyttas automatiskt över till det nya utseendet torsdagen den 12 september.

Det du behöver göra på torsdag är att:

• Lägga in en huvudbild. Alla bloggar har nu plats för en huvudbild/header image, gå in och ladda upp en sådan så snart som möjligt.

• Skapa din meny och välj vilka (max) tre ingångar som ska vara synliga och vilka som eventuellt ska ligga i den utfällningsbara menyn (hamburgermenyn). Rekommendationen är att alla bloggar ska ha en till tre synliga menyingångar – du bör till exempel alltid ha en ingång som heter ”Om bloggen” eller ”Kontakt”, där du förklarar vilken del av universitetet som är avsändare, hur bloggen sköts samt hur besökaren kan komma i kontakt med er som skriver. Observera om du har flera undersidor och menyingångar på din nuvarande blogg än den nya mallen tillåter, så hamnar dessa under hamburgermenyn.

• Gå igenom dina widgets (så som Kategorier, Prenumerera, Senaste inlägg etcetera), bestäm vilka som är relevanta att ha kvar och placera dem i sidfoten. Om du inte placerar dem i sidfoten så syns de inte.

Läs mer om hur du gör ovanstående i blogglathunden

Exempel på nyheter i de nya mallarna:

• Nytt utseende med en modern struktur bättre anpassad för bilder och med högre läsbarhet

• Alla bloggar har en huvudbild/header image

• Bloggbesökaren kan skifta mellan rutnät/grid och expanderad vy på startsidan

• Funktionaliteten i mallarna följer ”Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service”

• Ny enklare menystruktur utvecklad för mobile-first

Frågor?

Om du inte hittar svar på dina frågor ovan, kontakta Servicedesk via epost servicedesk@lu.se eller telefon +46 46 222 90 00. Ange alltid url för den blogg som ärendet gäller.

Vänliga hälsningar,

Sektionen Kommunikation